Als je de diensten van een aannemer wilt inschakelen, dan heb je waarschijnlijk een bouwproject dat uitgewerkt moet worden. De aannemer kan alles voor je regelen, van begin tot eind. Hij of zij zal alle partijen inschakelen, zal een planning en een budget maken en deze bewaken, zal het eerste contactpunt zijn voor jou en voor de onderaannemers en zal er zorg voor dragen dat jouw bouwproject tot een goed einde wordt gebracht. Heb jij een aannemer nodig, dan kun je het onderstaande stappenplan gebruiken.

Aannemer

 
Aannemer nodig? Vergelijk eerst

Stap 1: wat wil je laten uitvoeren?

Om jezelf voor te bereiden op de gesprekken met verschillende aannemers, is het goed om duidelijk samen te vatten wat je project precies inhoudt. Waarschijnlijk heb je met een architect een plan gemaakt en dit plan moet aan de aannemer worden voorgelegd. Maak dus een korte samenvatting van dit plan, is het een renovatie, een verbouwing, ga je een nieuw gebouw plaatsen of wil je een uit- of aanbouw laten plaatsen? Welke machines zal je mogelijk nodig hebben (kraan, graafmachine, vrachtwagen, enzovoort) en welke onderaannemers (schilders, stukadoors, ijzervlechters, elektriciens, enzovoort) moeten er worden ingeschakeld? Als je dit van tevoren al enigszins kunt aangeven zal een aannemer exacter kunnen inschatten wat de kosten zullen gaan zijn.

 

Stap 2: wat is je budget?

Voordat je met aannemers gaat spreken is het ook goed om met jezelf een aantal financiële afspraken te maken. Hoeveel geld heb je zelf en hoeveel wil je lenen van de bank? In het geval je geld wilt lenen maak je direct een afspraak om te zien wat er mogelijk is en hoeveel je kunt lenen. Dan kun je ook direct overgaan op het afsluiten van de lening, zodat jij je financiën in orde hebt. Naar aanleiding van deze informatie kun je bepalen hoeveel geld je ter beschikking hebt voor de aannemer.  Spreek met jezelf een bedrag af en ga hier niet overheen.

 

Stap 3: een aannemer vinden

Nu je een goede definitie hebt van de werkzaamheden en je weet wat je wilt uitgeven, kun je op zoek gaan naar een aannemer om alles in gang te zetten. Je doet dit door marktonderzoek te doen en door meerdere aannemers tegelijkertijd te benaderen. Het onderstaande stappenplan kun je gebruiken om je marktonderzoek structureel en secuur uit te voeren.

  1. Kies 3 tot 6 aannemers uit je omgeving uit die jouw werkzaamheden op kunnen pakken.
  2. Neem contact op met deze aannemers en plan een kennismakingsgesprek in.
  3. Bespreek je plannen, je bouwtekeningen en je benodigdheden en vraag de aannemers een offerte voor je op te stellen.
  4. Verzamel alle offertes en controleer of deze kloppen.
  5. Maak een vergelijking van de offertes en vergeet dan niet om punten zoals de garantieregeling, de vakkundigheid, de kwaliteit en de keurmerken van de aannemer en onderaannemers ook mee te nemen.
  6. Beslis welke aannemer het beste is voor jou. Soms is dit de aannemer die de gunstigste prijs aanbiedt, maar andere keren is dit de aannemer die jou de beste diensten kan leveren.

 

Stap 4: samenwerken met de aannemer

De aannemer zal nu beginnen met het inplannen van de werkzaamheden. Jij hoeft dan in principe niets te doen, maar het is wel verstandig om jezelf op de hoogte te houden van alles wat er gebeurt. Bespreek daarom regelmatig met de aannemer wat de voortgang is van je project en vraag dan naar de planning, naar de financiën, naar de problemen en naar wat er goed gaat. Maak beslissingen indien nodig, bijvoorbeeld als je project over budget dreigt te gaan, bezoek regelmatig de bouwplaats en vraag om een rondleiding en geef ideeën, vragen, klachten en opmerkingen direct aan bij de aannemer. Zo blijf je betrokken en kun je op je eigen manier meehelpen bij de werkzaamheden.

 

Stap 5: de oplevering

Als het goed is zal de aannemer je hele project van begin tot het einde goed hebben begeleid en kun je met een tevreden gevoel afscheid nemen. Voordat de aannemer vertrekt zal hij of zij samen met jou en met eventuele onderaannemers de oplevering doen. Tijdens de oplevering worden alle documenten bij elkaar verzameld en ga je het gebouw doorlopen om te kijken of alles in orde is. Je controleert het glas op krasjes, je inspecteert het stukwerk en de vloer, je kijkt of het hang- en sluitwerk goed werkt, je controleert of de verwarming het doet en of het water is aangesloten, je kijkt of het licht werkt en of de stopcontacten werken, enzovoort. Alle gebreken die je aantreft worden tijdens de oplevering gemeld en worden kosteloos rechtgezet. Ben je akkoord met de oplevering dan kun je het opleveringsdocument tekenen.

 

Stap 6: nog enkele formaliteiten

Nadat het opleveringsdocument is getekend zal je nog enkele formaliteiten met de aannemer moeten bespreken. Zo kun je de garantieregelingen aankaarten en nog één keer navragen hoeveel garantie je krijgt en waar op. Waarschijnlijk krijg je hier ook officiële documenten van, dus controleer of deze compleet zijn. Ook kunnen jullie het budget bespreken en de uiteindelijke financiële stand van zaken analyseren. Als laatste kun je vragen of er nog instructies zijn die je moet opvolgen. Bouwwerken moeten vaak uitdrogen, bijvoorbeeld. Als alles duidelijk is en je bent tevreden, zal de aannemer vertrekken en kun jij je bouwwerk in gebruik gaan nemen.

 

Stap 7: na de oplevering

Alles is bijna rond, maar het proces is nog niet helemaal klaar. Je hebt meestal nog 3 maanden om gebreken te melden die je later aantreft, zodat deze kosteloos kunnen worden gerepareerd. Ook zal je de eindfactuur van de aannemer ontvangen en deze kun je controleren en betalen. Als laatste is het handig voor toekomstige klanten als je een online recensie schrijft over de aannemer. Omschrijf dan jouw ervaringen en over hoe het is om met deze persoon of dit bedrijf samen te werken.

 

Vergelijk offertes

Heb jij een aannemer nodig voor jouw bouwproject? Dan kun je beginnen met het verzamelen van offertes. Gebruik hier dan onze speciale vergelijkingstool voor, zodat je meerdere betrouwbare aannemers tegelijkertijd kunt benaderen.