Een fijne werkplek heeft ontzettend veel voordelen. Het zorgt ervoor dat u zich meer thuis voelt waardoor u gemotiveerd bent om hard te werken. Daarnaast bevordert een fijne werkplek ook de sfeer op de werkvloer. U brengt veel tijd door op uw werkplek, dus het is van belang dat dit een fijne omgeving is. Een fijne werkplek kost wel geld, en deze kosten kunnen flink uiteen lopen.

Minimale kosten: €1500
Gemiddelde kosten: €2500 Deze klus kost gemiddeld tussen de: €2000 en €3000
Maximale kosten: €5000

Prijsopbouw

Voor een fijne werkplek heeft u nogal wat spullen nodig. De noodzakelijke dingen zijn een goed werkende computer, een telefoon, een bureau, een prullenbak, een opbergplek en een bureaustoel. Verder is het nog fijn om gezamenlijke dingen te hebben zoals een printer en kopieerapparaat op kantoor te hebben, een kapstok en een archiefkast. Een lamp is ook zeker geen overbodige luxe en wat decoratie aan de muur is ook niet mis.

Globale prijs
Computer 1000 – €2000
Telefoon 30
Bureau 250 – €400
Bureaustoel 400 – €500
Prullenbak 10
Opbergplek 30

U kunt een werkplek zo duur maken als u zelf wilt. Een simpel bureau met een simpele bureaustoel zal u niet zo veel geld kosten. Maar wanneer u goede kwaliteit wilt hebben, zult u hier ook meer voor betalen. Een fijn bureau en bureaustoel zorgt namelijk met een juiste werkhouding en dat is erg belangrijk. Zorg dus dat het bureau in hoogte verstelbaar is en dat de stoel comfortabel is met een goede rugleuning. Gemiddeld kost een werkplek zo’n €9000,- per jaar. Dit is enorm veel geld, maar er komt nou eenmaal veel bij kijken. Hier worden wel alle kosten in meegerekend, denk bijvoorbeeld aan de software op de computer, de verwarming en de airconditioning en ondersteunend personeel zoals een ICT’er.

Voor- en nadelen

De voordelen van een fijne werkplek zijn eindeloos. Wanneer u voldoende opbergplek heeft zodat u uw bureau netjes en opgeruimd kunt houden, zult u veel effectiever te werk gaan. Wanneer uw bureau een rommeltje is, is dat het in uw hoofd waarschijnlijk ook en heeft u minder overzicht over uw werkzaamheden. Wanneer u een goed overzicht heeft over uw werkzaamheden zorgt dit ervoor dat u effectiever te werk kunt gaan en meer gedaan krijgt. U hoeft namelijk niet te zoeken naar papieren of bestanden, maar u kunt rustig doorwerken. Een fijne en opgeruimde werkplek bevordert dus de productiviteit van de werknemers. Een nieuwe werkplek maken kost echter wel veel geld doordat u veel nieuwe dingen aan moet schaffen. Een ander nadeel is dat elk persoon verschillend is en dus iedereen zijn werkplek anders in wil delen.

3 opties

Budget: Een simpele budget werkplek bestaat uit de broodnodige dingen zoals een zitplek, computer en een telefoon. De bureaustoel en het bureau hoeven niet eens heel duur te zijn, maar dit kan ook gewoon een tafel zijn. Het duurste van de werkplek is meestal de computer. Een telefoon is qua aanschaf niet heel duur, maar houd er wel rekening dat u hier maandelijks voor moet blijven betalen. Een goedkope werkplek maken kost u ongeveer €1500,-.

Gemiddeld: Wanneer u iets meer budget heeft om een werkplek in te richten, kunt u hem al een stuk praktischer en leuker maken. Zo kunt u iets meer geld uitgeven aan de zitcomfort en kiezen voor een fijne bureaustoel. Ook kunt u ervoor kiezen om een tweede computerscherm op het bureau te zetten en kunt u het bureau verder nog uitbreiden met accessoires. Een kosten om een werkplek in te richten liggen gemiddeld zo rond de €2500,-.

Duur: Wanneer u een werkplek helemaal volledig in wilt richten, komen hier veel dingen bij kijken. Denk bijvoorbeeld ook aan een nietmachine of een schaar, maar ook een leuke plant kan een goede toevoeging zijn van uw werkplek. Bovendien is het bewezen dat een planten op de werkvloer de productiviteit van de werknemers bevorderen. Een bureau dat u in hoogte kunt aanpassen, een ergonomische bureaustoel, een extra computerscherm en een extra laptop maken een werkplek misschien wel duur, maar wel een fijne en praktische plek om te werken. Dit kost dan wel flink wat geld, bijvoorbeeld zo’n €5000,-.

Keuzes die de prijs beïnvloeden

Er zijn verschillende factoren die een belangrijke rol kunnen spelen in de kosten van uw nieuwe werkplek.

Tweedehands: Niet alle spullen die u koopt voor uw nieuwe werkplek, hoeven gloednieuw te zijn. Tweedehandse spullen zijn vaak van goede kwaliteit, soms nog zo goed als nieuw en een stuk goedkoper dan nieuwe spullen. Wanneer u een aantal dingen tweedehands koopt, zult u al snel merken dat uw nieuwe werkplek een stuk goedkoper is dan gedacht.

Flexplekken: Een flexplek houdt in dat niemand een vaste werkplek heeft en dat iedereen ‘s ochtends mag gaan zitten waar hij of zij wil. Wanneer er op verschillende dagen mensen thuis werken, kan een flexplek erg handig zijn doordat er dan geen lege plekken zijn. Bovendien hoeft u zo minder werkplekken in te richten, wat ook weer scheelt in de kosten. Niet alleen in de aanschaf van spullen, maar ook doordat u minder ruimte nodig hebt en minder energie verbruikt.

Hoe kunt u geld besparen

U kunt eenvoudig geld besparen op uw nieuwe werkplek door bepaalde spullen te delen met de rest van het kantoor. Het is namelijk niet nodig dat iedereen een eigen schaar, nietmachine, prullenbak of printer heeft. Door dingen te delen hoeft u deze minder vaak aan te schaffen waardoor u dus flink wat geld bespaart.