Helaas gebeurt het wel eens dat u werk laat uitvoeren en dat u niet tevreden bent over de resultaten. Het werk is slordig uitgevoerd, het gaat niet lang mee, er worden verkeerde materialen gebruikt of er is een andere reden waarom het werk uw verwachtingen niet heeft gehaald. Dit is vervelend, want waarschijnlijk heeft u al betaald voor het werk en soms zijn dit grote bedragen. Er zijn gelukkig verschillende manieren om dit recht te (laten) zetten en ook om problemen met vakmannen zoveel mogelijk te voorkomen. Hier vindt u informatie waarmee u van uw nachtmerrie weer een droom maakt.
Ontevreden over een verbouwing of reparatie
Als u een verbouwing of een reparatie heeft laten uitvoeren, dan hangen uw mogelijkheden af van het stadium waarin de werkzaamheden zich bevinden. De vakman heeft een aantal verplichtingen ten opzichte van u, waar deze zich aan moet houden. Zo moet hij het juiste werk afleveren en doen wat u besproken heeft, hij moet dit doen op de datum die jullie zijn overeen gekomen en u moet gewaarschuwd worden voor bepaalde risico’s die aan de werkzaamheden verbonden zijn. Bent u niet tevreden over het werk dat de vakman heeft afgeleverd, dan heeft u in verschillende fases de volgende opties.
- De oplevering is nog niet gedaan: als de oplevering nog niet gedaan is dan heeft u geluk. Dat is namelijk hét moment om aan te geven dat u niet tevreden bent en om hier een melding van te maken. De vakman is dan verplicht om dit direct op te lossen en u hoeft het opleveringsdocument niet te tekenen totdat u tevreden bent. U kunt dit tijdens de werkzaamheden ook al doen, als u bijvoorbeeld ziet dat het werk niet op tijd af kan zijn of als de vakman een materiaal gebruikt dat niet was afgesproken.
- Direct na de oplevering: een vakman is ook nadat de oplevering gedaan is nog verplicht om problemen die u tegenkomt zo snel mogelijk te verhelpen. De periode die daarvoor staat wordt vastgelegd in de overeenkomst die u heeft afgesloten. In veel gevallen zal de vakman bij u langskomen en de problemen gratis verhelpen. Het is niet verstandig om te betalen voor de werkzaamheden totdat alles naar wens is.
- Een tijd na de oplevering: het is ook mogelijk dat u een wat langere tijd na de oplevering problemen tegen komt die nog lang niet zouden moeten plaatsvinden. Dan is er als het goed is een garantieregeling die u kunt aanspreken. Neem altijd direct contact op, want niet alle gebreken worden door de garantieregeling gedekt en na een tijdje is de vakman niet meer verplicht om deze werkzaamheden uit te voeren. Een goede vakman zal herkennen dat uw problemen niet normaal zijn en dat ze voortkomen aan nalatigheid van zijn kant. Helaas zijn niet alle vakmannen zo, dus een goede garantieregeling om op terug te vallen is zeker handig.
Komt u er nog niet uit?
Als u er met de vakman niet uitkomt, dan zijn er verschillende manieren waarop u dit met een derde partij kunt proberen te verhelpen. Erkende vakmannen zijn aangesloten bij een vakvereniging en deze stellen vaak een geschillencommissie ter beschikking. Dit is een onafhankelijke commissie die rechtsgeldig is en die het probleem tussen u en de vakman probeert op te lossen voordat u ervoor naar de rechtbank moet. Er zijn ook andere onafhankelijke steunpunten waar u terecht kunt om uw recht te halen.
Stappenplan klacht melden
Bent u in een situatie terecht gekomen waarin u contact moet opnemen met de vakman om aan te geven dat u niet tevreden bent, dan zijn er verschillende stappen die u volgt om dit zo goed mogelijk te laten verlopen. We hebben het volgende stappenplan voor u opgesteld zodat u dit op een nette en goed onderbouwde manier kunt doen.
- Verzamel altijd eerst al het bewijs dat u kunt vinden. Als het goed is heeft u een offerte met een duidelijke omschrijving van de werkzaamheden gekregen. Hier staat ook in wanneer de werkzaamheden af zouden moeten zijn. Ga op zoek naar berichten, e-mails, maak foto’s en video’s. Eventueel, kunt u telefoongesprekken opnemen.
- Neem contact op met de vakman, maar doe dit altijd per e-mail of per brief. U heeft dan duidelijk bewijs van wat u gemeld heeft en wanneer. Hier voegt u eventueel foto’s bij en ander bewijsmateriaal die uw klacht onderbouwen. Uiteraard zijn dit altijd kopieën en geen originelen.
- Als de vakman het niet eens is met uw klacht, dan is het tijd om de specialisten in te schakelen. Vraag daarom advies bij een onafhankelijke partij, zoals een geschillencommissie, die uw belangen behartigt.
- Een andere maatregel die u kunt nemen is om (een gedeelte van) de rekening niet te betalen. U geeft dan schriftelijk aan bij de vakman dat u het geld pas overmaakt als uw probleem is verholpen. Dit kan uiteraard alleen als u de vakman nog geld verschuldigd bent.
- U heeft alle bovenstaande stappen uitgevoerd en de vakman is het nog steeds niet eens met uw klacht. Dan kunt u de overeenkomst ontbinden en alleen betalen voor het werk dat gedaan is. Als u vooruit betaald heeft, dan kunt u dit geld terugvragen. Deze stap is uiteraard alleen mogelijk als de werkzaamheden nog niet zijn voltooid.
- Komt u er nog niet uit, dan zit er niets anders op dan een derde partij aan te nemen en alles via een geschillencommissie of een rechtszaak op te laten lossen. Als u deze wint, dan krijgt u een schadevergoeding en de kosten voor het rechtzetten van de werkzaamheden vergoed.
Hoe kunt u problemen met vakmannen voorkomen?
Voorkomen is altijd beter dan genezen, dus kies uw vakman zorgvuldig uit. Maak een vergelijking van bedrijven uit uw omgeving en kijk dan niet alleen naar de prijs, maar ook naar de garantieregeling en de keurmerken. Zo herkent u kwaliteit. Wilt u echt zekerheid, dan kiest u voor een vakman met een erkenning. U bent dan vaak voor elke situatie gedekt.