Tegenwoordig is het belangrijk om vanaf in de offerte aan te geven dat u niet alleen professioneel te werk gaat maar dat u ook beschikt over voldoende ervaring zodat de potentiële klant meer vertrouwen krijgt in uw werkwijze, uw producten of diensten. Testimonials bieden hierbij de ideale oplossing. Maar hoe kunnen testimonials aan offertes worden toegevoegd en wat is het nut hiervan? U leest het allemaal hieronder.

Wat is een testimonial?

De meeste ondernemers maken tegenwoordig gebruik van testimonials, voornamelijk op websites, brochures, flyers, op social media, vergelijkingssites, reclame en in advertenties. Een testimonial, ook wel een referentie, review of getuigenis genoemd, kan worden omschreven als een citaat van een klant waarbij duidelijk wordt aangegeven wat de reden is dat de klant tevreden is. Het gaat hierbij om een positieve verklaring van een klant over de ervaring met uw bedrijf, uw product of uw dienst. Testimonials kunnen korte citaten maar ook lange verhalen zijn. Er zijn verschillende soorten testimonials, zoals geschreven in tekst, opgenomen in audio of op video.

Het belang van testimonials in een offerte

Testimonials gebruiken in een offerte kan zeer lonend zijn. Een testimonial geeft uw klanten aan dat u voldoende ervaring heeft, dat u goed bent in wat u doet en dat uw producten de beste zijn. Testimonials geven klanten meer vertrouwen in uw bedrijf, uw producten en uw diensten waardoor de potentiële klant vaak eerder geneigd om akkoord te gaan met de offerte. Een tevreden klant is namelijk de beste manier om andere klanten te overtuigen om ook te gaan voor uw dienst.

Kenmerken van een goede testimonial

Een goede testimonial maakt u niet zomaar. De kenmerken waarover een goede testimonial dient te beschikken zijn als volgt:

  1. De situatie voor de aankoop van uw product of dienst. Hierbij kunt u aangeven hoeveel personen gebruik maken van uw producten of diensten.
  2. De situatie na de aankoop van uw product of dienst. Hierbij wordt duidelijk hoe de situatie kan veranderen middels uw product of dienst.
  3. De gevolgen van het accepteren van uw aanbod. Hierbij wordt duidelijk hoe uw product of dienst van positieve invloed is op de situatie van de potentiële klant.

Testimonials voor uw offerte regelen

Vraagt u zich af wat de beste manier is om testimonials te regelen voor uw offerte? Dit kan eenvoudig door hier simpelweg om te vragen bij uw klanten. De meeste tevreden klanten willen graag een testimonial schrijven. Vraag hierbij wel eerst aan de klant of u de testimonial mag gebruiken en laat de klant de testimonial eerst goedkeuren voordat deze wordt opgeslagen voor toekomstig gebruik.

Tips voor testimonials in offertes

Er zijn verschillende zaken waar u rekening mee moet houden wanneer u testimonials gaat toevoegen aan een offerte. Hieronder treft u enkele handige tips die u goed onderweg kunnen helpen bij het proces:

Testimonials verzamelen

U kunt vragen aan uw klanten of ze bereid zijn om een testimonial te schrijven voor uw bedrijf indien ze tevreden zijn met uw werkwijze, uw product of uw dienst. U kunt al deze testimonials opslaan en categoriseren per product of per dienst. Zo kunt u, bij het uitgeven van een offerte, kiezen welke testimonials u gaat gebruiken.

Concreet

Gebruikt u percentages en aantallen in uw offertes om iets duidelijk te maken? Vermeld deze dan duidelijk en concreet zodat de potentiële klant eenvoudig en overzichtelijk kan nagaan wat de hoofdboodschap is van de testimonial.

Naamvermelding

Vermeld altijd de naam van degene die de testimonial heeft geschreven of uitgesproken. Op deze wijze vergroot u het vertrouwen bij de klant. Om nog betrouwbaarder over te komen kunt u ook de functie en de bedrijfsnaam aangeven.

Lange testimonials

Maak bij voorkeur uw testimonials niet te lang. Schrijft de klant toch een lange maar goede testimonial, plaats deze dan niet in de offerte zelf maar verwijs naar de bijlagen. Testimonials die middelgroot zijn kunt u midden onderaan de offertebrief plaatsen.

Echte testimonials

Maak gebruik van echte testimonials die door daadwerkelijke klanten zijn geschreven. Potentiële klanten kunnen namelijk vaak merken wanneer een testimonial overdreven goed is geschreven en weten dan direct dat deze door een professionele marketeer is geschreven. Misleid uw klanten niet door testimonials te verzinnen.

Branchegenoten

Maak gebruik van testimonials van branchegenoten zodat klanten zich sneller kunnen vinden in uw offerte. Potentiële klanten krijgen hierbij niet alleen een vertrouwd gevoel bij maar u komt ook professioneler over dankzij de aantoonbare samenwerking.

Afbeeldingen

Maak gebruik van relevante afbeeldingen om de klant een beeld te geven van de product of dienst waar het over gaat. Zo kan de klant zichzelf sneller plaatsen in de testimonials meeleven met de tevredenheid van de klant die de testimonial heeft geschreven. Een veelgebruikte afbeelding is dat van een tevreden klant die glimlacht met uw product of dienst.

Het is van groot belang dat u offertes uitbrengt die zowel professioneel als klantgericht zijn zodat uw klanten zich gewaardeerd en beluisterd voelen. Neem contact op met ons en samen zullen wij kijken wat de verschillende mogelijkheden zijn waar wij u mee kunnen helpen.