Een onvoorspelbare jungle bij openbare laadpalen

Ricardo
Ricardo

5+ jaar ervaring in de bouwbranche.

Het laden van een elektrische auto bij openbare laadpalen kan aanzienlijk variëren in kosten. Hoewel leaserijders mogelijk nog weinig merken van deze verschillen, kan het voor particulieren behoorlijk prijzig uitpakken.

Tarieven per stad

Een analyse van Independer toont opvallende prijsverschillen per kilowattuur (kWh) in verschillende steden. Den Haag blijkt de voordeligste te zijn, met een gemiddelde van 0,27 euro per kWh. Rotterdam volgt met een tarief van gemiddeld 0,29 euro per kWh. Echter, in Amsterdam loopt het tarief op tot 0,40 euro per kilowattuur.

In Utrecht lagen de kosten oorspronkelijk op 0,59 euro per kWh, waarmee het, op Terschelling na, de duurste stad was om te laden volgens de analyse van Independer. Recentelijk heeft Utrecht de tarieven echter verlaagd naar 0,37 euro per kWh.

Enorme besparingen per jaar

Vooral in gemeenten zoals Losser, Staphorst of West Maas en Waal kunnen de kosten aanzienlijk lager zijn. Hier liggen de tarieven rond de 0,25 euro per kilowattuur.

Als je twee keer per maand je elektrische auto bij een openbare laadpaal oplaadt, scheelt het in de voordeligste gemeenten ongeveer 50 euro per maand ten opzichte van de duurste gemeenten. Op jaarbasis komt dat neer op maar liefst 600 euro – genoeg voor heel wat verfrissende ijsjes.

De uitdaging van omrijden

In tegenstelling tot bij benzine- of dieselauto’s, is het bij elektrische auto’s lastig om even om te rijden naar een goedkopere laadpaal. Bij een openbare laadpaal is namelijk niet direct duidelijk hoeveel je zult betalen.

Een woordvoerder van de Vereniging Elektrische Rijders deelde dat in Utrecht de kosten kunnen variëren van 0,75 euro tot 0,40 euro per kilowattuur, afhankelijk van de laadpaal.

Factoren die de prijs beïnvloeden

“Het is een vrije markt, je mag zelf je tarief bepalen,” aldus de betreffende woordvoerder. Hij legde uit dat de prijs aan een laadpaal afhangt van vele factoren, waaronder de aanbieder van de laadpaal, de laadpas, en verschillende onderhoudskosten.

Het energiecontract dat is afgesloten voor een laadpaal kan ook invloed hebben. Als het contract al enige tijd geleden is afgesloten, kan de stroomprijs lager zijn dan wanneer het contract recent is afgesloten.

Oplossingen voor de variabele tarieven

Er zijn twee mogelijke oplossingen om de kloof in prijzen te verkleinen. Allereerst zou er een universele app kunnen komen, waarmee je een laadpaal scant en direct het tarief ziet. Dit zou kunnen leiden tot een meer gelijkmatige prijsvorming.

Een andere optie is dat de overheid de prijzen reguleert en vaststelt dat prijzen slechts met een bepaald percentage mogen afwijken. Ondanks deze opties, benadrukte een CEO van een bedrijf gespecialiseerd in elektrische laadstations, dat het belangrijk is om zelf ook alert te blijven.

“Het is nog een jonge markt,” voegde de CEO toe, “uiteindelijk zullen de tarieven naar elkaar toe groeien, maar dat heeft wat tijd nodig.”

Met deze aanzienlijke verschillen in laadkosten, blijft het voor elektrische autogebruikers een uitdaging om de meest voordelige optie te vinden in deze ‘jungle’ van laadtarieven.

Gerelateerd:

Direct naar:

Ontvang offertes van specialisten in uw regio

Deel deze pagina op: