Een marketingadviseur inhuren kent zijn goede en slechte kanten. Denk zo aan de professionele uitstraling en de constante doelgroepgerichte marketingcampagnes die worden bedacht en uitgevoerd. Maar hierbij dient u ook rekening te houden dat de kosten flink kunnen oplopen en u zelf als klant weinig controle kunt uitoefenen op het einsresultaat van de marketingadviseur. Maar wat zijn de verschillende voor- en nadelen van het inhuren van een marketingadviseur? U leest het allemaal hieronder.
Marketingadviseur
Een marketingadviseur is te omschrijven als een persoon die ingehuurd wordt voor het adviseren van bedrijven. Hierbij gaat het om professioneel en onafhankelijk advies over de keuze, de ontwikkeling en het uitvoeren van de verschillende marketing uitingen van het bedrijf. Daarnaast verricht een marketingadviseur ook verschillende klantenonderzoeken en wordt er advies gegeven over brand management. Een marketingadviseur kan marketing gerelateerde problemen op creatieve wijze makkelijk oplossen en gaat doelgericht en met een strakke planning te werk. Aangezien een marketingadviseur een vrij beroep wordt beschouwd, kan iedereen met een passende achtergrond zich een marketingadviseur noemen. Dit houdt dus ook in dat de verschillende marketingadviseurs zelf hun eigen tarieven mogen bepalen, waarbij de tarieven enorm variëren per adviseur.
Kosten marketingadviseur
Een goede marketingadviseur inhuren is niet altijd goedkoop. De tarieven zijn afhankelijk van het aantal ervaring die de marketingadviseur heeft. Daarnaast mag elke marketingadviseur zelf zijn eigen tarieven bepalen, aangezien het een vrij beroep betreft. Hierdoor verschillende kosten per marketingadviseur sterk. Hoe meer ervaring de marketingadviseur, hoe meer u gaat betalen per uur. In de tabel hieronder kunt u nagaan wat de gemiddelde kosten per uur zijn voor het inhuren van een marketingadviseur aan de hand van hoeveel ervaring de marketingadviseur heeft.
Soort marketingadviseur | Ervaring | Kosten per uur |
Budget marketingadviseur | Onervaren | €55 – €70 |
Professionele marketingadviseur | Ervaren | €70 – €100 |
Voordelen marketingadviseur
Het inhuren van een marketingadviseur brengt allerlei voordelen met zich mee. Zo kunt u rekenen op de volgende voordelen:
Besparing van tijd
U bespaart een hoop tijd door het inhuren van een goede marketingadviseur. Op deze manier worden de marketingwerkzaamheden of efficiënte wijze uitbesteed aan iemand die taak- en doelgericht te werk kan gaat en precies weet wat er gedaan moet worden.
Originele marketing voor uw bedrijf
De marketing van uw bedrijf wordt niet alleen origineler aangezien een goede marketingadviseur op creatieve wijze te werk gaat, maar uw merk of bedrijf krijgt ook een nieuwe verfrissende look wat weer op positieve wijze opvalt bij zowel huidige als potentiele klanten.
Professionele uitstraling van uw bedrijf
De uitstraling van uw bedrijf wordt professioneler door het inschakelen van een marketingadviseur. Dit is belangrijk voor het behouden en vergroten van het vertrouwen bij de klant. Ook potentiele klanten voelen zich sneller aangetrokken tot een bedrijf dat zich op professionele wijze presenteert.
Essentiële programma’s
De meeste goede marketingadviseurs weten goed te werken met de essentiële specialistische marketingprogramma’s. Daarnaast investeert een marketingadviseur continu in het updaten van de verschillende programma’s.
Constante marketing
De marketing van uw bedrijf blijft constant door de verschillende marketingwerkzaamheden allemaal uit te besteden aan een marketingadviseur. De marketingadviseur weet precies hoe te werk te gaan om continu de aandacht van de doelgroep te trekken. Daarnaast worden de marketinguitingen van uw bedrijf allemaal uniform.
Hele campagnes worden verzorgd
Een marketingadviseur kan niet alleen een marketingcampagne opzetten, maar kan deze ook op professionele wijze verzorgen, volledig uitvoeren en vervolgens blijven onderhouden.
Meer klanten
Een goede marketingadviseur weet op creatieve wijze te werk te gaan waardoor de aandacht bij uw klanten wordt vergroot. Zo kunt u ook meer klanten verwachten dankzij het werk van de marketingadviseur.
Nadelen marketingadviseur
Het inschakelen van een marketingadviseur kent niet alleen voordelen, maar helaas ook nadelen. De verschillende nadelen die te verwachten zijn treft u als volgt.
Hoge kosten
Het inhuren van een marketingadviseur is niet bepaald goedkoop. De kosten kunnen namelijk flink oplopen afhankelijk van hoeveel ervaring de marketingadviseur heeft en de complexiteit van de dienst die u af gaat nemen. Over het algemeen geldt dat hoe meer ervaring de marketingadviseur heeft, des te hoger de tarieven die u gaat betalen.
Geen geschikte achtergrond
Een marketingadviseur is een vrij beroep, wat dus inhoudt dat iedereen met een passende achtergrond zichzelf een marketingadviseur kan noemen. Het is wel degelijk van belang dat de marketingadviseur beschikt over een geschikte academische achtergrond.
Geen controle over het eindresultaat
De klant kan zelf geen enkele vorm van controle uitoefenen op het eindresultaat wat de marketingadviseur zal leveren. U kunt enkel wachten tot de marketingadviseur gereed is met de opdracht om een beeld te kunnen krijgen van wat u verder kunt verwachten.
Onafhankelijke partij
Een externe marketingadviseur gaat op onafhankelijke wijze te werk binnen het desbetreffende bedrijf. Dit houdt dus in dat de marketingadviseur alle ‘ins en outs’ van het bedrijf niet kent, en dus telkens rond moet vragen indien er extra informatie nodig is.
Vergelijk offertes
In onze moderne samenleving waarbij vraag en aanbod zo nauwkeurig mogelijk op elkaar worden afgestemd is het inhuren van een goede en betrouwbare marketingadviseur van groot belang. Dit niet alleen voor het behouden van uw huidige klanten, maar ook voor het aantrekken van potentiele nieuwe klanten. Wij helpen u hier graag bij door het vinden van de beste marketingadviseurs in uw omgeving welke u vervolgens met elkaar kunt vergelijken. Neem direct contact op met ons en vraag om uw gratis en vrijblijvende offerte.